«The Artist»: η ταινία της -πρώην- πολυμετοχικότητας

Λίγες ώρες  έχουν περάσει από μία ακόμα τελετή απονομής Όσκαρ. Με πλήρη επίγνωση των συμφερόντων που κρύβονται πίσω από τη γκλαμουριά των χρυσών αγαλματίδιων, θα πρέπει νομίζω σε γενικές γραμμές να συμφωνήσουμε ότι είναι ένα μέτρο σύγκρισης. Ασφαλώς δεν μπορούμε όλοι να έχουμε τα ίδια γούστα. Έχω βαρεθεί βλέποντας ταινίες που κέρδισαν Όσκαρ και έχω αποθεώσει ταινίες που δεν πέρασαν ούτε απέξω από το κόκκινο (το οποίο δεν είναι κόκκινο αλλά μπορδοροδοκόκκινο!) χαλί. Μία από τις σπάνιες φορές που συμφώνησα τόσο πολύ για όλες τις βασικές κατηγορίες βραβείων ήταν φέτος. Το γαλλικό «The Artist» είναι ένα μεγάλο σχολείο για όλους. Ακόμα και για το Χόλιγουντ, αφού δίδαξε πως πάνω απ’ όλα ο κινηματογράφος είναι τέχνη. Βασικά, όμως, η ταινία μας δείχνει το δρόμο σε πολλά πράγματα. Βλέποντάς την σκέφτηκα ότι θα ήταν χρήσιμο να βάζαμε σε μια αίθουσα τον Γιάννη Βαρδινογιάννη και τον Ανδρέα Βγενόπουλο! Ουτοπικό να πιστεύω ότι βλέποντας την ταινία θα αναγνώριζαν στους βασικούς ρόλους τον εαυτό τους. Ακόμα πιο ουτοπικό να θεωρήσω ότι θα καταλάβαιναν τα μηνύματα και θα επηρεάζονταν η συμπεριφορά τους. Κι όμως το «Artist» μέσα απ’ όλη τη μαγεία που αποπνέει, θυμίζει αρκετά όσα έχουμε παρακολουθήσει στο Τριφύλλι.

Στις πρώτες του σκηνές ο πρωταγωνιστής Τζορτζ Βαλεντάιν (ενσαρκώνει το ρόλο ο εξαιρετικός και πλέον βραβευμένος με Όσκαρ, Ζαν Ντιζαρντέν) βρίσκεται στον κολοφώνα της δόξας του ως ηθοποιού του Χόλιγουντ στο βωβό κινηματογράφο. Βλέπει το όνομά του παντού, απολαμβάνει τη δόξα από τη δημοσιότητα, όλα τα ΜΜΕ τον κυνηγούν για μια συνέντευξη, ο κόσμος τον αποθεώνει σε κάθε του βήμα. Στην πραγματικότητα ο ίδιος μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία χάνει τον εαυτό του. Το χρήμα ρέει άφθονο, η δόξα απογειώνεται. Η αλαζονεία του καλπάζει. Αυτό είναι το πρώτο του πρόσωπο. Η επόμενη μεταμόρφωση του έρχεται όταν μια θαυμάστριά του τον φιλάει και ο φωτογραφικός φακός απαθανατίζει τη σκηνή. Η δημοσιότητα της φωτογραφίας ανοίγει το δρόμο στην Πέπι Μίλερ, όπως λέγεται η θαυμάστρια, να βρεθεί στο θαυμαστό κόσμο του Χόλιγουντ. Από το πουθενά η Μίλερ βρίσκεται πρωταγωνίστρια και μάλιστα χάρη στη λάμψη και στο επικοινωνιακό ταλέντο της χαράζει ένα νέο δρόμο γεμίζοντας προσδοκίες το κοινό: την επιτυχία του κινηματογράφου που βασίζεται στα λόγια των ηθοποιών. Το αστέρι της Μίλερ ανατέλλει την ώρα που αυτό του Βαλεντάιν δύει. Η Μίλερ έχει τη φινέτσα, το σκέρτσο, το χαμόγελο και κυρίως είναι το φρέσκο πρόσωπο που μοιράζει ελπίδα για κάτι καινούργιο, αφού ο κόσμος έχει κουραστεί με το παλιό σινεμά. Καταλαβαίνει γρήγορα ότι κάνει «γκελ» και το χρησιμοποιεί προς όφελός της. Ο Βαλεντάιν αργεί χαρακτηριστικά να κατανοήσει τη δυναμική της Μίλερ και ακόμα περισσότερο για ποιο λόγο ο κόσμος αποστρέφεται πλέον το βουβό κινηματογράφο.

Το τρίτο πρόσωπο που βγάζει ο Βαλεντάιν ξεχειλίζει από την απόγνωση. Κανείς πια δεν του δίνει σημασία, ουδείς του ζητάει αυτόγραφο, όλοι τον κρίνουν ως ξεπερασμένο. Άνεργος και ξεθωριασμένος ο Βαλεντάιν καταστρέφει τη ζωή του θεωρώντας ότι έτσι εκδικείται το κοινό: βάζει φωτιά για να κάψει όλο του το βιος, τις ταινίες, τον εαυτό του δηλαδή. Θέλει να βάλει τέλος σε αυτή τη ζωή. Αρχικά τον σώζει ένα αόρατο χέρι: αυτό της Μίλερ που ο ίδιος τόσο μίσησε γιατί θεώρησε ότι τον έβαλε στο περιθώριο. Μάλιστα του προτείνει να συμπρωταγωνιστήσουν σε μια ταινία, αφήνοντας πια πίσω όμως το βουβό κινηματογράφο. Ο πρωταγωνιστής αντιδρά αρνητικά και ακολούθως όταν συνειδητοποιεί ότι η Μίλερ έχει αγοράσει όσα αντικείμενά του βγήκαν στο σφυρί όταν έφτασε στο όριο της ανυποληψίας, τη μισεί ακόμα περισσότερο. Κρίνει -λανθασμένα- ότι θέλει να του κλέψει όλο του το «είναι». Επιχειρεί να βάλει τέλος στη ζωή του όταν τον προλαβαίνει και πάλι η Μίλερ. Η ταινία έχει -ως συνήθως- happy end.

Δεν ξέρω πόσοι από εσάς βρίσκετε αντιστοιχίες του «Artist» στον Παναθηναϊκό. Βρίσκω πολλές. Ιδιαίτερα στο βαθύ νόημα της ταινίας. Απλά η φαντασία μου δεν μπορεί να προχωρήσει τόσο όσο του τρομερού σκηνοθέτη της γαλλικής ταινίας, ώστε να βρω τον τρόπο που Βαρδινογιάννης και Βγενόπουλος θα γυρίσουν τις τελευταίες σκηνές της πρώην πολυμετοχικότητας.

Όσοι έχετε δει την ταινία είμαι σίγουρος ότι τώρα σκέφτεστε «αυτός ο Γαρρής είναι για ψυχίατρο, παντού μπροστά του βλέπει ομοιότητες καταστάσεων με τον Παναθηναϊκό». Λέω να ξεκινήσω από ψυχολόγο προτού πέσω στα πιο βαριά! Α, και όσοι δεν την έχετε δει, σας την προτείνω ανεπιφύλακτα. Ακόμα και αν έχετε στο μυαλό σας ότι θα είναι μια «πατάτα», τουλάχιστον τώρα που έχετε διαβάσει αυτό το άρθρο θα έχετε ένα κίνητρο για να βρείτε τα κοινά στοιχεία με το ιδιοκτησιακό φιλμ νουάρ του Παναθηναϊκού.

Be Sociable, Share!
  • http://pensierix.wordpress.com pensierix

    SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER

    Ο δολοφόνος είναι ο σοφέρ.

  • giannisxiii

    Σταματη καλημερα.δεν ξερω για τα οσκαρ,ξερω ομως για το χρυσο βατομουρο…το χει παρει σπιτι του ο γιαννης ο εγγυητης…υγ ασχετο αλλα επειδη ειδα οτο διαβαζεις πρεσφιλντ κ οι αρετες του πολεμου ειναι καλο αν δεν το χεις διαβασει.

    • http://matigarrida.wordpress.com ΓΑΡ.

      Άνεμοι του πολέμου θα εννοείς

  • Apostolis Apostolou

    Την τελευταία φορά που δοξάστηκε το όνομα Βαρδινογιάννης από τον κόσμο ήταν το 1996, ο δε Βγενόπουλος ήταν στο κολοφώνα της παναθηναϊκής του δόξας πριν δύο χρόνια. Δεν βλέπω καμία ομοιότητα με τα του Παναθηναϊκού, εκτός κι εάν στη θέση του Βαλεντάιν βάλουμε τον Παύλο Γιαννακόπουλο και στη θέση της Πέπι Μίλερ τον Κώστα Γκόντζο…..
    Άντε, χρόνια πολλά και καλή Σαρακοστή σε όλους μας.

  • John Kou

    Καλή ταινία Σταμ αλλά έχω την εντύπωση ότι άμα έβλεπα μια ταινία πραγματικά εποχής ίσως να ήταν και καλύτερη δεδομένου ότι θα ήταν πιο real.. Αν και το πέτυχε σε μεγάλο βαθμό ο σκηνοθέτης!!
    Πάντως έχω την εντύπωση ότι τα φετινά oscar ήταν μέτρια από επίπεδο βραβεύσεων ταινιών.. Δεν υπήρχαν ιδιαίτερα καλές ταινίες.. Πες μου ότι θα κάνεις και κατηγορία movies και θα έχω όλη τη μέρα ανοιχτό το διαδίκτυο… Στο site θα είναι καλή ιδέα!! Υπάρχουν πολλοί movie lovers!!!

    • http://matigarrida.wordpress.com ΓΑΡ.

      Δεν νομίζω ότι μπορώ να προλάβω να γίνω κριτικός κινηματογράφου!

  • biancoVerde

    POULA

  • Κωστας Τρουκης

    Σταματη ευχαριστω που δεχτηκες το αιτημα μου στο φβ,και οχι να μην πας στο ψυχιατρο!!Δεν εχω δει την ταινια αλλα θα την δω μονο και μονο για αυτο το κειμενο που εγραψες σημερα…Συνεχεισε να γραφεις οσο μπορεις και αντεχεις….κανεις καλο σε πολλους Παναθηναικους και οχι μονο….

  • Γιώργος Σ.

    Τι ήταν αυτό τώρα! Πρέπει όσο πιο γρήγορα μπορείς να γράψεις σε παρένθεση στον τίτλο του κειμένου σου ” ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ MASS SPOILER!”. Μια προειδοποίηση για όσους δεν έχουν δει -ακόμα- την ταινία! Πωπω τι μου έκανες τώρα, την είχα και στο πρόγραμμα να την δω (καθότι φανατικός κινηματογραφόφιλος!). Στα του κειμένου σου πάντως, όταν την δω θα καταλάβω το σκεπτικό σου (αν και για τα όσα συμβαίνουν στον Παναθηνα·ι·κό είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να βρούμε πολλές ταινίες που να θυμίζουν τα όσα συμβαίνουν-από κωμωδίες μέχρι θρίλερ!) ;-)

  • http://twitter.com/StriftingSt Strifting St (@StriftingSt)

    Καλη Σαρακοστη καταρχην Σταματη…

    Την ταινια (λογω εργασιας) την εβλεπα τουλαχιστον 3 φορες την ημερα.Η μοιρα του καταδικασμενου σε εναν θαλαμο προβολης.Αντιλαμβανομαι της ομοιοτητες στις οποιες αναφερεσαι.Δυστυχως ομως η αλαζονεια του,στην περιπτωση του ΠΑΟ,Βαλενταιν…ειναι απλα αξεπεραστη.Πιστευω οτι θα προτιμησει να αυτοκτονησει,παρα να λαβει χειρα βοηθειας απο τον δικο μας,Μιλερ.Δυσκολα θα δουμε επισης,τους δυο τους να δινουν παρασταση χορευτικη στο τελος…με το “Ησυχια στο πλατο,γραφουμε με ηχο πλεον”.
    Θα θεσω μια απορια…στα μισα περιπου της ταινιας,λεγεται η εκφραση “ειμαι παρα πολυ στεναχωρημενη”… διοτι η Βαλενταιν δεν της μιλουσε πλεον και ηταν το παραπονο της.Για να λαβει την απαντηση του Βαλενταιν “Οπως και εκατομμυρια απο’μας”.Αντιστοιχα…την ιδια απαντηση θα μπορουσε και ο κοσμος της ομαδας να δωσει στον εγγυητη της ομαδας.

    • http://matigarrida.wordpress.com ΓΑΡ.

      Θεϊκό το σχόλιό σου!

      • http://twitter.com/StriftingSt Strifting St (@StriftingSt)

        Σταμ….ασχετο…αλλα καποια στιγμη,εφοσον ενα νομισμα εχει 2 οψεις παντα,αν ειναι ευκολο να γραψεις και να σχολιασουμε ενα αρθρο με τα λαθη του Βγενο ; Οποια και αν ειναι αυτα.
        Και ενα δευτερο…εφοσον ο Σπανουδακης εχει βαλει αρθρο σου στο σαιτ του,χωρις να γνωριζω την σχεση που μπορει να εχετε,δεν γινεται να σε φιλοξενησει στο aioniapistos ? Παρ’τε και τον Βασιλαρα…να γινει της εκδιδομενης γυναικος το καγκελο ; Η δυναμη εν τη ενωση.

        • http://matigarrida.wordpress.com ΓΑΡ.

          Αν και έχω γράψει τον Σεπτέμβριο κάτι σχετικό, θα φροντίσω κάποια μέρα να ξαναγράψω. Για το δεύτερο ο Σπανουδάκης δεν είναι επιχειρηματίας. Όπερ σημαίνει ότι δεν χρηματοδοτεί.

  • Johnxiii

    Οχι σταμάτη οι αρετές του πολέμου.για τον μ.αλεξανδρο.κοιτα το

    • http://matigarrida.wordpress.com ΓΑΡ.

      Όχι δεν το έχω διαβάσει. Είχα διαβάσει τα πρώτα του, τις Πύλες της φωτιάς και τους Άνεμους Πολέμου

      • Blackie

        Διαβασε και το “Σκοτωστε το Ρομελ”…Πολυ γρηγορη πλοκη,ωραιο σεναριο και αρκετα συντομο σαν βιβλιο ωστε να μη κουραζει…

        • http://matigarrida.wordpress.com ΓΑΡ.

          Οκ, ευχαριστώ

  • φώτης

    Την ταινία θα τη δω σίγουρα (γιατί όπως λέει και η γυναίκα μου “υπάρχει ταινία που δεν έχεις δει;”. :)

    Παρεμπίπτοντος… όποιος διάβασε στην κ….φυλλάδα (ΕΘΝΟΣ) του Μπόμπολα το εμετικό “αφιέρωμα” στον Νικόλα Πατέρα, φαντάζομαι θα κατάλαβε ποιες είναι οι πραγματικές προθέσεις της· οικογένειας.

    Και φυσικά το timing για να εξαπολυθεί μια τόσο συκοφαντική επίθεση στο πρόσωπο του Νικόλα Πατέρα, δεν είναι καθόλου τυχαίο.

    Για όσους δεν το έχουν διαβάσει (στο Κυριακάτικο φύλλο) μπορούν να το διαβάσουν εδώ:
    http://www.ethnos.gr/ethnosport/article.asp?catid=8751&subid=2&pubid=128964413

    Και με την ευκαιρία ρίξτε μια ματιά σε ένα άλλο αφιέρωμα:
    http://www.protothema.gr/politics/article/?aid=179759

    Σταμάτη, επειδή είμαι βέβαιος ότι έχεις διαβάσει το κατάπτυστο “αφιέρωμα” του ¨εκλεκτού” συναδέλφου στο ΕΘΝΟΣ, αν έχεις τι διάθεση πες μας μόνο το εξής:
    ΓΙΑΤΙ ΤΩΡΑ;

    • http://matigarrida.wordpress.com ΓΑΡ.

      Ναι, τα έχω διαβάσει και τα δύο. Γιατί Φώτη αυτή η περίοδος είναι που «σκάει» η βόμβα.

  • Johnxiii

    Σταμάτη η βόμβα αφορά κάτι καινούργια η μιλαμε για αυτα που είδη ξέρουμε ;

    • http://matigarrida.wordpress.com ΓΑΡ.

      Αυτό που ξέρουμε

  • DimPao

    stamati kalispera poia einaih vomba?/